Vijf redenen waarom slapen belangrijk is + tips

Posted by Linda Canter | April 21, 2015 1

De meeste mensen vinden het heerlijk om te slapen. Om lekker in je bed te rollen tussen de schone lakens en om een hele nacht door te slapen (zonder wakker te worden van een wekker of schreeuwende kinderen).

Nu de kinderen nog klein zijn krijg ik zelf niet zo heel veel slaap, dus ik ga vaak vroeg naar bed. Nachtrust is nou eenmaal enorm belangrijk voor je. Wil je weten waarom en hoe je makkelijker in slaap kan vallen? Lees dan even verder.

  • Je wordt ‘s ochtends fit wakker. Je spieren en organen herstellen zich tijdens de nacht. Denk bijvoorbeeld aan je huid, die heeft echt slaap nodig. En een lekkere nachtcrème natuurlijk.
  • Je voelt je uitgeslapen. Als je elke nacht voldoende slaap krijgt, dan word je de volgende ochtend fris en fruitig wakker. Dit is mentaal goed voor je. Ga maar na: als je maar drie uur hebt geslapen, door feestende buren of een huilende baby, sta je niet als een zonnetje naast je bed.
  • Een goede nachtrust versterkt het immuunsysteem. Als je lichaam voldoende rust krijgt, dan kan het zich herstellen. Dit is goed voor je weerstand, waardoor het immuunsysteem beter kan opboksen tegen bijvoorbeeld de griep.
  • Van slaap word je slim. Of nou ja: je onthoudt dingen makkelijker. Je hersenen moeten goed de tijd krijgen om te rusten en herstellen, waardoor jij de volgende dag beter kan functioneren.
  • De kans op een depressie is kleiner. Als je chronisch last hebt van slaapproblemen, dan kan je last krijgen van lusteloosheid, vermoeidheid en sombere gevoelens. Dit kan leiden tot een burn-out of depressie. Als je goed slaapt en dus meer energie hebt, dan is de kans hierop kleiner.

Slaapkamer-01
Tips om goed te kunnen slapen

Zelf heb ik ook jaren slecht geslapen. Toen de kinderen baby’s waren natuurlijk, maar dat was geen vervelende oorzaak. Jaren daarvoor piekerde ik heel erg, waardoor ik nachtenlang wakker lag. Mijn zieke moeder, m’n studie, mijn inkomsten als student en later het onzekere bestaan als freelancer: overal piekerde ik over. Op een dag leende ik een CD bij de bieb: eentje van Ad Visser met ontspanningsoefeningen. Vol met gekke geluiden en dingen die je in gedachten moest zeggen tegen jezelf. En het werkt als een tiet, elke keer viel ik zo in slaap. Vaak ben ik nu zo moe, dat ik binnen een paar minuten slaap. Maar als het echt niet lukt, heb ik nog een paar tips achter de hand.

  • Probeer je hele lichaam te ontspannen, van je tenen zo door je hele lichaam naar boven.
  • Tel van één naar tien, bij elke ademhaling tel je één getal verder. Bij tien ga je weer terug naar één. Twintig ademhalingen later ben je hier helemaal op geconcentreerd.
  • Een warm pittenkussen helpt mij als ik zere, gespannen schouders en een strakke nek heb.
  • De app White Noise Lite heeft allemaal ontspannende geluiden, zoals een hevige regenstorm, de ruisende zee of een stofzuiger die aan staat (ja, echt!)
  • Een goed matras is noodzakelijk voor een goede nachtrust. De Nasa traagschuim matrassen Energy+ bieden optimale ondersteuning voor je lichaam en hebben het hoogste ligcomfort.
  • Haal heel diep adem door je neus en adem uit door je mond. Blijf je concentreren op je ademhaling.
  • Gebruik muziek om jezelf af te leiden. Doe de radio aan, zet oordopjes op of gebruik een speciaal muziekkussen.

One Response

Leave a Reply