Zo ontspan ik voor ik ga slapen

Posted by Linda Canter | July 21, 2015 1

Heb jij moeite om in slaap te vallen? Ik tegenwoordig niet meer. De voornaamste reden is omdat ik niet meer pieker. Ik piekerde me eerder altijd suf, vooral in bed. Dat leidde tot uren wakker liggen.

Één van de dingen waar ik over piekerde, heb ik opgelost. Ik werd een beetje nerveus van het zelfstandig ondernemer zijn (en dan vooral de financiële onzekerheid die daarmee gepaard gaat). Sindsdien heb ik flink gespaard en heb ik een buffer, zodat ik heel wat maanden vooruit kan, mocht ik geen opdrachten meer krijgen.

Slaapkamer-07

Verder zoek ik mijn heil in ontspanningsoefeningen en nog een aantal dingen, die ik graag met jullie wil delen. Gegarandeerd dat je beter gaat slapen.

  • Geen schermen meer voor het slapen. Mijn smartphone gaat geregeld uit ‘s avonds. Of ik zet ‘s avonds het geluid uit en leg hem in een kast. Als ik dan ga lezen bijvoorbeeld, ga ik niet meer om de vijf minuten iets opzoeken op Wikipedia. En nog even op Instagram kijken. En online shoppen. En dan ben ik dus ook niet opeens anderhalf uur later nog steeds aan het surfen. Het is even wennen, zo zonder smartphone of laptop, maar het bevalt me erg goed.
  • In het verlengde hiervan: de telefoon blijft beneden, hier wordt ‘ie ook opgeladen. Ik las ‘s nachts nog wel eens mijn mail, als ik wakker werd en bijvoorbeeld mail van een opdrachtgever verwachtte. Doe ik niet meer, het is eigenlijk te gek voor woorden om het wel te doen. Bovendien is het bewezen dat je een stuk slechter slaapt als je tot je gaat slapen op een helder verlicht scherm zit te staren.
  • Lezen, lezen, lezen. Ik ben stapelgek op lezen en baalde ervan dat ik er geen tijd voor heb. Maar guess what: ik heb meer dan genoeg tijd om te lezen. Na het nieuws gaat tegenwoordig de tv vaak uit en zoals gezegd mijn telefoon ook. Zo heb ik minimaal twee uur om te lezen tot ik naar bed ga. Op dit moment zit ik met mijn neus in Ik ben pelgrim van Terry Hayes.

 

Linnes02

  • Geuren kunnen je helpen om te ontspannen. Zo zou je lavendelolie kunnen gebruiken voor het slapen gaan. Je hebt onder andere mist voor op je kussen met lavendelgeur, aromatherapie voor op je slapen of polsen of geurkaarsen met lavendelgeur.
  • Een goed matras en bed. Onmisbaar als je lekker wilt slapen. Ooit sliepen Rob en ik op een Chinees restaurant/hotel op een boot. We ploften op het bed en braken onze rug bijna, zo hard. We hebben allebei geen oog dichtgedaan, wat een ellende. Ons huidige bed is de ClimaBest Boxspring.
  • Ontspanningsoefeningen werken goed om je hoofd leeg te maken. Adem diep in en uit en tel elke ademhaling. Ga door tot tien en tel dan weer terug. Nog eentje die bij mij werkt: tegen elke gedachte die in je hoofd opkomt, zeg je: ‘Straks heb ik tijd voor je, nu niet’. Dit is een zin van een CD van Ad Visser en werkt bij mij erg goed. In het begin blijven de gedachten opkomen, maar dat wordt steeds minder.
  • Een warme douche. Een bad heb ik helaas niet, maar wel een douche. En ook fijn: een lavendel pittenkussen wat ik ooit bij De Tuinen kocht. Stel dat je een zere, gespannen nek hebt, dan is het belangrijk om je spieren te ontspannen. Met een hete douche of zo’n pittenkussen wat je opwarmt in de magnetron gaat dat heel goed. Als ik een zere nek heb, ga ik met dat kussen in bed liggen. Ik ben dan zo vertrokken.
  • Maak je niet te druk om dingen. Echt, je kan het jezelf aanleren. Ben je boos? Geïrriteerd? Teleurgesteld? Vraag jezelf dan af of het belangrijk is. Is je leven minder mooi geworden omdat een onbekende op social media een kutopmerking maakte? Ik kon m’n hele dag daardoor laten verpesten. Niet meer: ik zet het van me af en denk: ik ben gelukkig met mijn gezin, we zijn gezond, hebben leuk werk en een mooi huis. Fijne vrienden. Wat doet die opmerking van die ene onbekende ertoe? Probeer het maar eens, het zal je een hoop gepieker schelen.

 

Slaapkamer-01

Nogmaals: beter slapen kan je jezelf aanleren. Als je veel piekert, dan moet je misschien eens nadenken of er een onderliggende reden is. Als je dit oplost, zelf of met hulp, is de kans al groter dat je beter gaat slapen. En geloof me: je telefoon niet mee naar bed nemen werkt ook echt.

One Response

  • De laatste tip vind ik een goede! Sowieso goede tips. Ik gebruik vaak The Body Shop Pillow Dream Mist in tijden dat ik moeilijk slaap. Door de natuurlijke oliën die vrijkomen door het bewegen ‘s nachts, zou je langer en beter doorslapen. Bij mij helpt het!

Leave a Reply

latest posts from Books

Emigreren naar Zuid-Afrika
File_005

Verhuisd naar Zuid-Afrika

Posted on Apr 10, 2016 in Emigreren | 5 comments

102

Inspiratie voor mijn Zuid-Afrikaanse kantoor

Posted on Apr 8, 2016 in Emigreren | one comment

Articles you may be interested

File_005
20160418_140557

Emigreren naar Zuid-Afrika!

Posted on Apr 5, 2016 in Emigreren | 3 comments